Psychodiagnostiek met Eline
Ik ben Eline, klinisch psycholoog, afgestuurd aan de Vrije Universiteit Brussel.
Bij CogniMotori bied ik diagnostiek op maat van kinderen en jongeren. Door middel van gesprekken, observaties en gevalideerde testen breng ik sterktes, moeilijkheden en ontwikkelingsnoden zorgvuldig in kaart.
Het doel is niet zomaar een label plakken, maar een helder beeld schetsen dat richting geeft aan de juiste begeleiding, thuis én op school.
Een goede diagnose is geen eindpunt, maar een vertrekbasis voor verandering.
Daarom besteed ik veel aandacht aan een duidelijke terugkoppeling en vertaling naar de praktijk, zodat ouders, leerkrachten en het kind zelf verder kunnen met handvatten die écht werken.
PSYCHODIAGNOSTIEK
Voor diagnostisch onderzoek kan u bij ons terecht. We bekijken uw vraag in een intakegesprek. Hierop volgen de nodige sessies voor het diagnostisch onderzoek.
Enkele voorbeelden:
-
Intelligentie-onderzoek
-
Concentratie-onderzoek
-
Onderzoek naar AD(H)D
-
Onderzoek naar ASS
-
Ontwikkelingsstoornissen in het algemeen
-
Belevingsonderzoek
-
Klasonderzoek
-
...
Het psychodiagnostiek proces is een gestructureerde en systematische aanpak die wordt gebruikt om inzicht te krijgen in de psychische, cognitieve en emotionele toestand van een individu. Het proces kan variëren afhankelijk van de specifieke vraagstelling en het doel van de evaluatie, maar hier is een algemene weergave van hoe het vaak werkt:
Intake en Vraagstelling: Het proces begint met een intakegesprek waarin de cliënt zijn of haar zorgen, klachten of specifieke vragen met betrekking tot psychologische of cognitieve functies bespreekt. Dit helpt de diagnostisch professional om de juiste tests en onderzoeken te selecteren die relevant zijn voor de specifieke situatie.
Psychologische Evaluatie: Op basis van de intake kan de psycholoog verschillende gestandaardiseerde psychologische tests en vragenlijsten toepassen. Deze tests meten verschillende aspecten zoals intelligentie, persoonlijkheid, sociaal functioneren, aandacht en concentratie, en eventuele psychische aandoeningen.
Observatie: Naast gestandaardiseerde tests kan de diagnostisch professional ook observeren hoe de cliënt zich gedraagt en functioneert in verschillende situaties. Deze observaties kunnen waardevolle aanvullende informatie bieden.
Informatie verzamelen: Het verzamelen van aanvullende informatie is essentieel. Dit kan onder meer bestaan uit het raadplegen van relevante medische, school- of werkrapporten en het inwinnen van informatie van naasten, zoals familieleden of leerkrachten, om een completer beeld te krijgen van de cliënt.
Data-analyse en Interpretatie: Na het verzamelen van alle relevante gegevens, analyseert de diagnostisch professional de resultaten en interpreteert ze om tot een begrijpelijk en samenhangend beeld te komen van de individuele capaciteiten, functioneren en eventuele problemen.
Diagnostische Conclusie: Op basis van de gegevens uit het onderzoek en de interpretatie wordt een diagnostische conclusie opgesteld. Hierin worden de bevindingen, eventuele diagnoses en aanbevelingen voor verdere acties of interventies vermeld.
Feedback en Rapportage: De diagnostisch professional bespreekt de resultaten en conclusies met de cliënt en/of ouders/verzorgers, en geeft gedetailleerde feedback. Er wordt een schriftelijk rapport opgesteld dat de bevindingen, conclusies en aanbevelingen bevat.
Behandeling of Begeleiding: Indien nodig kan de diagnostische conclusie leiden tot aanbevelingen voor behandeling, therapie, ondersteuning, of educatieve aanpassingen.
Het psychodiagnostiek proces is gericht op het verkrijgen van een grondig inzicht in de individuele eigenschappen en het functioneren van de persoon, om zo passende interventies en ondersteuning te bieden om het welzijn en de levenskwaliteit te verbeteren.
TARIEVEN
-
intakegesprek: € 80,00
-
Ander diagnostisch onderzoek: intakegesprek (€ 80), psychodiagnostische sessie (€ 80), scoring en verslaggeving (€ 160), materiaal/ vragenlijsten (€ 50), adviesgesprek (€ 80)
Betalingen kunnen met cash of via Payconiq.


